This concert marks the first full scale event with the project “Interobjective soundscapes for double bass”, where I will perform a full length solo concert in an art gallery in which there is an exhibition of my graphic scores.
//
Denne sumaren har Salong Fossen glede av å presentere musikar og komponist Sigurd Hole sitt pågåande prosjekt, «Interobjective soundscapes» som er ein paraplyoverskrift for fleire ulike prosjekt med musikk for alt frå solo kontrabass til større ensembler. Filosof Timothy Morton nyttar begrepet interobjektiv for å skildre noko som inneheldt mange ulike einingar, men som ikkje er mogleg å redusere til nokon av dei (slik som for eksempel global oppvarming).
«Interobjective soundscapes» betraktar opplevinga av lyd og musikk på same måte, og utforskar alt frå visualisering av lyd i partiurform til nytenkande konsertformer kor publikum fysisk kan røre seg gjennom lyden og inn i dei ulike stemmene i eit musikkverk.
Selv seier Sigurd om denne delen av prosjektet «Interobjective soundscapes» på Harpefoss hotell: Før konserten på Harpefoss hotell skal jeg tilbringe noen dager i galleriet for å lage en partiturutstilling med noen av mine grafiske partiturer, spesielt tilpasset solokonserten som spilles i galleriet den 17. august. Partiturene viser, gjennom alt fra tilnærmet tradisjonell musikknotasjon til mer abstrakte figurer og bilder, flere ulike idéer rundt visualisering av lyden som publikum hører på konserten. Forhåpentligvis kan dette visuelle elementet bidra til å gi konsertopplevelsen en ekstra dimensjon!»
Komponist og bassist Sigurd Holes arbeid belyser dialogen mellom det komponerte og det improviserte i et utforskende lydlandskap hvor blant annet feltopptak kan dukke opp som en naturlig forlengelse av musikken. Resultatet er en unik musikalsk verden som stadig flere retter ørene mot både i inn- og utland. Han har høstet stor anerkjennelse for sine solo kontrabassalbum i medier som The New York Times, BBC, Downbeat og Klassekampen, og spilt solokonserter verden rundt på scener som Carnegie Hall i New York, De Roma i Antwerpen og Konserthuset Stockholm. Forholdet mellom mennesket og naturen går som en råd tråd gjennom mye av hans arbeid, noe som kommer til uttrykk blant annet på soloalbumet Lys / Mørke (2020) som ble spilt inn utendørs på øya Fleinvær utenfor Bodø, og i ensembleverket Roraima hvor feltopptak fra regnskogen i Amazonas anvendes som del av musikken. Roraima vant den gjeve tyske kritikerprisen «Preis der deutschen Schallplattenkritik» i 2022.
---
“Sonically expansive, thoughtfully paced music” – The New York Times (Critic´s pick)
“An overlap of the ancientness of folk music, and the ancientness of landscape.” – BBC
“What pushes Hole’s bass work into the realm of the sublime are his refined sense of improvisation and painterly subtlety.” – Downbeat (Best of 2020)
“Paradoksalt vakkert” – Aftenposten
“En metafor på at mennesket er en del av naturen» - Klassekampen
Video 1: https://youtu.be/EIVkfT2KPZw Video 2: https://youtu.be/4L-s0z7dVKo
Video 3: https://youtu.be/-gXNDz43iIA Video 4: https://youtu.be/KNYDY1Lw6jo
Billetter: 250,-
Honnør: 200,-
Student/barn: 150,